18 Feb 2014

WAHM - Work At Home Mom

Assalammualaikum...


Alhamdulilah... bulan ni da masuk 2 bulan lebih saya berhenti keje... Da lama sgt kan tapi baru harini berkesempatan utk share...


Niat dihati utk berhenti keje memang da lama sangat... Banyak sangat sebab utk berhenti keje, salah satu nya nak jaga anak sendiri. Walaupun Aqif akak sendiri yang jaga, tapi saya memang nekad utk berhenti keje. Ramai yang cakap nak buat ape berhenti kerja, anak akak sendiri yang jaga. Sayang keje yang sekarang ni. Gaji besar, menjamin masa depan. Sekarang ramai orang tengah cari kerja, tapi saya senang2 je nak berhenti keje. Memang bukan senang nak cari kerja zaman sekarang ni.

Macam2 orang disekeliling cakap... tentangan yang paling hebat dari family sendiri. Biasa la kan, family mesti x nak kita lepas kan peluang pekerjaan yang menjamin masa depan. Akak2 sayang dan abang saya semua terkejut dgn keputusan saya. Benda ni memang da lame saya fikir kan. Cuma belum buat keputusan je. Seorang je abg ipar saya yang tahu keputusan saya ni, sebab dia 1 tempat kerja dgn saya dan diala yang cari kan saya kerja ni. Dia orang pertama patut tahu... SUAMI? Suami , mesti la org paling2 Pertama tahu... Dia redha dgn keputusan yg saya buat.  Dan dia lagi suka sebab anak kami saya yg jaga sendiri. Tak perlu la dia risau hari2 tentang kerja saya.

Ok cita seba skit tentang kerja saya. Dulu masa bujang tak kisah nak balik pukul berape, keje berape lama, ahad pun keje, tengah cuti pun kene keje. Sibuk memang mengalahkan BOSS. Saya sibuk sangat sebab saya BOS KECIK dalam syarikat. Saya jadi penyelia di sebuah pusat timbang sawit swasta. Cabaran kerja memang byk, sebab saya satu2 nya Penyelia perempuan dan satu2 nya perempuan di pusat timbang tu. Paling muda, pekerja2 saya semua atas saya... jadi nak bagi arahan tu memang mencabar sangat... Alhamdulilah semua ok... kalo x ok tak kan sampai 5 tahun kerja kan...hehehe... Memang kesabaran perlu banyak masa bekerja. Masa kerja saya memang tegas, kalo tidak orang akan pijak kepala kita kan... kerja saya makin banyak, balik xtentu mase dan macam2 lagi sebenarnya. Jadi sebab itu la saya nekad buat keputusan ni.

Saya fikir saya da ade tanggungjawab, ada suami dan anak utk dijaga. Saya nak lebihkan masa sy bersame anak saya. Mula2 takut juga. Yela walaupun kerja ni swasta bukan gomen, keje ni la keje hakiki saya. Sebelum saya berhenti kerja, saya fikir dari semua sudut. Sebab saya ada hutang kereta, Ptptn, anak, macam2 la yang ade dlm fikiran ni... Memang la suami ada, tapi kita kene fikir kehadapan, apa yang akan berlaku.....

Dan disebabkan saya nekad berhenti saya buat shaklee sungguh2... saya mesti dapatkan bonus shaklee lebih dari gaji saya. Alhamdulilah... sebelum saya berhenti kerja bonus saya memang da lebih besar dari gaji. Orang cakap bisnes ni ade turun ade naik. Tapi saya yakin dengan rezeki yang Allah bagi. Saya tak nak toleh kebelakang lagi, biar la apa orang nak cakap. Saya da tetap dengan keputusan saya.



1 Disember 2013 ialah tarikh yang sangat2 bermakna buat saya. WAHM - Work At Home Mom... itu la jawatan yang saya idam-idamkan selama ni... Alhamdulilah,  saya jaga anak sendiri. Melihat dia membesar di depan mata. Kerja2 rumah lebih terurus. Tenang, xperlu kelam kabut pagi2 utk pekerja kerja, hantar Aqif rumah akak.. Alhamdulilah memang syukur sangat Allah dengar doa saya utk jaga anak saya.


Sekarang masuk SOHO (small office home office) x kisah pukul berapa. Yela da kerja sendiri kan. Kita la Bos, kita la kuli. Jadi xde sape nak marah. Bonus pon sendiri yang dapat ^_^ ... banyak atau sikit kita sendiri yang tentu kan... banyak usaha banyak la dapat nya... 1 je saya pegang skrg, YAKIN DENGAN REZEKI ALLAH...
Post a Comment